Kancelarije otvorenog prostora, da li su i dalje u trendu? Koje su prednosti rada u otvorenom prostoru? Da li govorimo samo o prostoru ili kulturološkoj promeni u organizaciji?
Postoji jedan ključni element prilikom dizajniranja radnih prostora: ljudi. Iskustvo radnika mora biti osovina oko koje se okreću drugi koncepti. To znači da se prilikom dizajniranja prostora prvo moraju uzeti u obzir iskustva, potrebe i dobrobit osoblja.
Ljudi imaju glavnu ulogu, a prema ovom pristupu pre nekoliko decenija, kompanije su počele da izvode radnike iz njihovih tradicionalnih individualnih kabina, nudeći im, umesto toga, kancelariju u zajedničkom prostoru ili otvoreni prostor.
ŠTA PODRAZUMEVAMO POD TERMINOM KANCELARIJE U OTVORENOM PROSTORU?
Koncept kancelarija u otvorenom prostoru podrazumeva kancelarije sa više prostora za provođenje zajedničkog vremena i timski rad. To su prostori sa više prirodnog svetla, kako bi radni prostor bio bolje prilagođen potrebama zaposlenih.
Više od arhitektonskog projekta, otvoreni prostor je stanje uma i korporativna kultura koju promoviše kompanija.
Kao što sam naziv kaže, kancelarije u otvorenom prostoru daju prednost otvorenim i zajedničkim okruženjima koja podstiču inovacije, saradnju i timski rad. Rezultat: bolja integracija radnika, više komunikacije i bolje radno okruženje.
Koncept kancelarija u otvorenom prostoru izmišljen je u Nemačkoj, posle Drugog svetskog rata, kao reakcija arhitekata na vertikalnost koja je bila karakteristika nemačkog fašizma. Ovaj koncept zasnivao se na proučavanju obrazaca komunikacije između različitih odeljenja organizacije i ljudi koji su ih činili.
PREDNOSTI I MANE KANCELARIJA U OTVORENOM PROSTORU
Povećanje performansi, poboljšanje radnog okruženja i optimizacija prostora neke su od prednosti implementacije kancelarija u otvorenom prostoru. Jednostavno eliminisanje podela stvara fluidniju komunikaciju, podstičući interakciju između saradnika i to podrazumeva razbijanje piramidalne strukture, ustupajući mesto horizontalnijem aranžmanu gde se podstiče integracija svih zaposlenih i osećaj pripadnosti i zajednice.
Poboljšanjem komunikacije radnika i funkcionalnosti prostora rad se podstiče kroz udobniji prostor i samim tim se povećava produktivnost.
Ova vrsta prostora je element koji međusobno ujedinjuje ljude, ali ih povezuje i sa brendom, njegovom namenom i njegovim vrednostima, što je posebno važno u ovom trenutku nakon meseci zatvaranja.
Iako ima dosta prednosti, nisu svi elementi pozitivni. Postoje ljudi koji se ne osećaju potpuno udobno sa ovim modelom i nedostaje im privatnost koju im pruža privatni prostor.
U modelu kancelarije u otvorenom prostoru postoji mnogo izvora ometanja (kolege razgovaraju, telefoni, itd.). Tačnije, jedna od posledica pandemijskog i hibridnog modela rada je povećanje buke koja proizilazi iz porasta broja video-konferencija, na primer. Ovo može biti uzrok sukoba, osim što negativno utiče na aktivnost i dobrobit mnogih ljudi.
ZAHTEVI OTVORENOG PROSTORA
Dakle, šta treba da uzmemo u obzir prilikom dizajniranja otvorenog prostora?
Jedan od najvećih izazova koje su kancelarije predstavljale poslednjih godina, sa proširenjem koncepta otvorenog prostora, bila je teškoća radnika da se koncentrišu i sarađuju u istom homogenom prostoru.
Novi kancelarijski koncepti rešavaju ovaj problem tako što pružaju različite, dobro diferencirane prostore za saradnju i koncentraciju. Cilj je da radnici u svakom trenutku imaju odgovarajući prostor za posao koji moraju da obavljaju.
Primer su „prostori za koncentraciju“, kao što su biblioteke i telefonske kabine ili akustične kabine, na primer.
Akustične kabine za kancelarije su jedan od funkcionalnih prostora koje profesionalci najviše cene, zajedno sa prostorijama za timski rad i prostorijama za inovacije.
Ove kabine su se pokazale efikasnim i kao prostori za koncentraciju i kao mesta za vođenje privatnih razgovora, kako uživo tako i na daljinu, bez ometanja ljudi oko sebe.
Pored garantovanja privatnih prostora i obezbeđivanja zvučne izolacije koliko god je to moguće, da bi kancelarije otvorenog prostora pravilno funkcionisale, neophodno je uspostaviti pravila koegzistencije, sa smernicama u pogledu tona glasa, razgovora i drugih izvora buke koji mogu uticati na druge kolege. Red i čistoća u ovim sredinama su takođe ključni za izbegavanje nereda u kancelariji.
KANCELARIJE U OTORENOM PROSTORU, KULTUROLOŠKA PROMENA POVEZANA SA PROSTOROM
U kancelariji sa ovim karakteristikama, zaposleni će uživati u kvalitetnijem prostoru, sa većom fleksibilnošću i različitim okruženjima za razmenu iskustava, ideja i trenutaka sa svojim kolegama. Sada se obično postavljaju pitanja tipa: Zašto moram da menjam svoj način rada? Zašto više ne mogu da imam svoju kancelariju i privatnost? Govorimo o kulturološkim promenama.
Implementacija novih oblika organizacije, tehnologija ili prostora znači suočavanje sa određenom dozom odbacivanja promena. Iz tog razloga, u fazi implementacije kancelarije od vitalne je važnosti da se primeni solidan program upravljanja promenama koji bi pomogao radnicima da razumeju razloge i prednosti koje ta promena donosi, kako za njih pojedinačno, tako i za celu organizaciju.