Sada kada smo prešli u „novu normalnost“ uzrokovanu pandemijom Kovid-19, saznali smo da je rad moguć svuda gde postoji pristup bežičnom internetu, da ljudi mogu produktivno da rade od kuće i da tehnologija ne može da zameni atmosferu koja nastaje tokom sastanaka uživo.
Jedan deo svetske radne populacije sada više voli da radi isključivo od kuće, dok neki žele da odu u kancelariju bar neko vreme.
Negde između rada u kancelariji i rada od kuće, coworking i fleksibilni zajednički kancelarijski prostori pružaju preko potrebnu komponentu u ovom agilnijem svetu u kojem živimo. Pre pandemije, coworking je bio na putu da prestigne tradicionalnu kancelariju kao mesto na kojem su ljudi preferirali da obavljaju posao od ranih 2000-ih. Iako je coworking podneo manji udarac tokom pandemije, kao rezultat mera socijalnog distanciranja i zabrane društvenih okupljanja, 2022. godine, prema „Izveštaju o globalnom tržištu coworking prostora za 2021.“ kompanije Research and Market, coworking /fleksibilni zajednički poslovni prostori će se „u budućnosti u velikoj meri oporaviti s obzirom na to da zahtevi za fleksibilnim radnim mestima naglo rastu.”
Podaci sugerišu da se, „u smislu veličine tržišta, predviđa da će coworking prostori dostići tržišnu vrednost od 13,03 milijardi dolara do 2025. godine uz kombinovanu godišnju stopu rasta od 12%.“
Opisaćemo pet fleksibilnih trendova i pogodnosti korišćenja zajedničkog kancelarijskog prostora koji će uticati na poslovanje u 2022. – ovaj tekst ćete želeti da pročitate.
Pandemija je možda izjednačila nadmetanje između coworking-a i tradicionalnog kancelarijskog okruženja. Prema članku Ergonomic Trends iz avgusta 2021, „Najveći trend koji oblikuje [coworking] industriju je uspon korporativnog coworking saradnika.“ Kako se u članku navodi, „Kompanije sve više koriste coworking prostore kako bi decentralizovale svoj poslovni prostor i podržale zaposlene koji žele da rade bliže svojoj kući.“ Čak i pre pandemije, veće kompanije i korporacije koristile su prednosti zajedničkog rada/zajedničkih kancelarijskih prostora za smeštaj udaljenih timova. Ovaj trend će i dalje rasti jer su kompanije menjale raspored u okviru svojih kancelarijskih prostora kako bi ispunile uslove za socijalno distanciranje i još uvek se bore sa povratkom na rad u punom kapacitetu.
Takođe, fleksibilni kancelarijski prostori poseduju konferencijske sale i privatne kancelarije za timove kojima je potrebna spontanost sastanaka uživo. Dodatne prednosti korporativnih timova koji rade u fleksibilnim zajedničkim prostorima uključuju visoko motivisano radno okruženje, izloženost novim i drugačijim idejama i širenje dometa vašeg korporativnog brenda u lokalnoj poslovnoj zajednici.
U ovom post-Kovid normalnom stanju, mnogi radnici pokazuju više interesovanja za fleksibilne rasporede rada i hibridne rasporede. Krećući se u ovom novom, mobilnijem poslovnom okruženju, poslovni ljudi su više zainteresovani da rade kada i gde mogu biti najproduktivniji. Fleksibilni zajednički kancelarijski prostori koji nude pristup 24/7 privlačni su radnicima čiji se životi možda ne uklapaju u raspored od 9 do 5. Takođe, da bi se zadovoljila potražnja za radnicima koji žele da rade bliže kući, fleksibilniji zajednički poslovni prostori se pojavljuju u prigradskim oblastima, smanjujući vreme putovanja na posao.
Neke kompanije u decentralizovanom kancelarijskom režimu zamolile su svoje zaposlene da rade od kuće u doglednoj budućnosti, dok druge kompanije, koje pokušavaju da se vrate u „prethodna vremena“, zahtevaju od svojih zaposlenih da se vrate u kancelariju sa punim radnim vremenom. Dok neki više vole da rade isključivo od kuće, sve veći broj ljudi želi nešto između rada od kuće i povratka u kancelariju. U stvari, prema istraživanju kompanije Prudential, „68% američkih radnika sada preferira hibridni model radnog mesta gde im se daje određena fleksibilnost da s vremena na vreme rade van kancelarije“. Istražujući model čvorišta i krakova, tj. lokalne zajedničke kancelarijske prostore, The Instant Group je u svom istraživanju pod nazivom „Uspon predgrađa: Može li model čvorišta i krakova zaista funkcionisati?“ otkrio da su Njujorčani uštedeli 7.000 dolara godišnje na troškovima za gorivo i „oko 1,5 sata dnevno putovanja na posao“, time što su radili iz lokalnog zajedničkog kancelarijskog prostora. Članak je takođe otkrio da poslodavci mogu uštedeti „više od 23% decentralizacijom svojih kancelarija“. Fleksibilni zajednički poslovni prostori su sve privlačniji u smislu lokacije i pogodnosti.
U smislu uštede, mala i srednja preduzeća će nastaviti da otkrivaju koliko su pristupačniji fleksibilni zajednički poslovni prostori u poređenju sa zakupom komercijalnih nekretnina i održavanjem sopstvenog prostora. U 2022. godini će se više preduzeća odlučiti za rad iz fleksibilnih zajedničkih prostora radi uštede i mogućnosti „ključ u ruke“ koje pružaju. Članak Economic Times-a iz januara 2021. otkrio je da „kompanija može da uštedi čak 30% na operativnim troškovima samo radeći iz coworking prostora“. Sve veći broj preduzeća otkrilo je da može da smanji troškove režija, da izbegne troškove opremanja kancelarije, kupovine aparata i postavljanja tehnologije koji su potrebni za vođenje sopstvene kancelarije. Pored toga, usluge upravljanja kancelarijama, održavanja i čišćenja uključene su u zakupljivanje coworking /fleksibilnog kancelarijskog prostora.
Fleksibilni uslovi zakupa će takođe nastaviti da budu ključni za mala i srednja preduzeća. U vremenima ekonomske neizvesnosti, kao što je pandemija, kada možda ponovo osmišljavate svoju firmu ili se pregrupišete, fleksibilni, zajednički kancelarijski prostori nude održivu alternativu potpisivanju dugotrajnog komercijalnog zakupa koji može, ali ne mora, da odgovara vašem poslovanju. Sve više poslovnih ljudi odlučuje da se pridruži fleksibilnim zajedničkim kancelarijskim prostorima, umesto da se obavezuje na dugotrajne komercijalne zakupe, iz nekoliko razloga. Većina fleksibilnih, zajedničkih kancelarijskih prostora radi po principu mesečnih zakupa koji mogu lako da se prilagode fazi vašeg rasta u zavisnosti od potreba vašeg poslovanja. Kako vaše poslovanje raste, fleksibilni uslovi zakupa olakšavaju dodavanje kancelarijskih prostora ili preseljenje u veću kancelariju u fleksibilnim zajedničkim kancelarijskim prostorima. Ovi prostori se tačno uklapaju u hibridne rasporede jer su njihovi fleksibilni planovi članstva prilagođeni vašem rasporedu rada, nekoliko dana u nedelji ili mesecu.
U poslovnom okruženju nakon Kovida, fleksibilni, zajednički kancelarijski prostori će ponuditi više privatnih kancelarijskih prostora i nastaviti da ograničavaju događaje u zajednici. U novom normalnom, fleksibilnom kancelarijskom prostoru, članovi žele da njihovi radni prostori uključuju više zdravstvenih i wellness funkcija kao što su ergonomske stolice, stojeći stolovi, zidovi za penjanje, časovi joge, sobe za meditaciju, plus zdrave užine i opcije za ručavanje, da spomenemo samo neke. Prema Ergonomic Trends, „U anketi sprovedenoj krajem 2020, 86% američkih kompanija izjavilo je da njihova dugoročna strategija nekretnina uključuje fleksibilne i coworking prostore.“